Hoe de websiteprestaties te optimaliseren voor Core Web Vitals

Er zijn veel factoren die de rangschikking van websites beïnvloeden, en één daarvan is de prestaties van de site. Hoe presteert je site in termen van snelheid en toegankelijkheid? Vorige maand (mei 2021) nog heeft Google een nieuwe maatstaf voor gebruikerservaring ingevoerd: Core Web Vitals.

Core Web Vitals streeft ernaar de qua prestaties meest geoptimaliseerde website bovenaan de ranglijst te plaatsen, zodat gebruikers die onmiddellijk kunnen bekijken. Hiermee is er een zekerheid dat de rangschikking zou worden geschud en website-eigenaar zou moeten intensiveren om de prestaties van hun site te verbeteren of te optimaliseren. De update is al een jaar geleden aangekondigd om website-eigenaren wat tijd te geven om opvallende veranderingen in hun website door te voeren in termen van prestaties.

De vraag is waarom Google heeft besloten over te stappen op Core Web Vitals? Volgens het onderzoek van Google uit 2017 ontdekten ze dat ongeveer 53% procent van de mobiele gebruikers een pagina afbreekt als het langer dan drie seconden duurt om te laden. Dit is precies de reden waarom Google heeft besloten om waarde te hechten aan de prestaties en snelheid van een website. En dat klinkt goed, gezien het feit dat hoe goed de inhoud van een website ook is, als de gebruiker afhaakt voor het bekijken, het allemaal voor niets zal zijn.

Bij core web vitals gaat het om het analyseren van de prestatiematrix om te bepalen hoe lang het duurt om een site te laden. Hier zijn drie kerncijfers die website-eigenaren moeten weten.

  • Largest Contentful Paint (LCP) – Deze meet wanneer de grootste inhoud zichtbaar wordt.
  • First Input Delay (FID) – Deze meet de tijd tussen het moment waarop een gebruiker voor het eerst interactie heeft met je site en het moment waarop de browser daadwerkelijk in staat is om op die interactie te reageren.
  • Cumulatieve Lay-out Verschuiving (CLS) – Berekend door het optellen van alle lay-out verschuivingen die niet veroorzaakt zijn door interactie van de gebruiker.

Om de nodige veranderingen in je website aan te brengen, moet je eerst weten wat je precies moet verbeteren. Hier zijn gratis tools die je kunt gebruiken om factoren in je website te bepalen die van invloed zouden kunnen zijn op de prestaties. Let erop dat bij het analyseren van het resultaat de in rood aangegeven onderdelen je hoogste prioriteit hebben.

Google Page Speed Insights – dit analyseert de inhoud van een webpagina, en genereert dan suggesties om die pagina sneller te maken.

Pingdom – helpt je uitstekende service te bieden en bewijs van derden dat je voldoet aan de belangrijkste service doelstellingen en SLA’s met deelbare en aanpasbare rapportage.

GTmetrix – het analyseert de snelheid van de prestaties van je site. Het is een tool waarmee je kunt zien hoe snel je website laadt

Euro Web Speed – Een snelheidstest die in Nederland wordt uitgevoerd (in eigen beheer).

Thai Web Speed – Een snelheidstest die in Thailand wordt uitgevoerd (in eigen beheer).

Met deze tools ben je in staat om alle rode vlaggen te bepalen die je website weerhouden van het bereiken van de beoogde prestatienormen, vooral in termen van snelheid toegankelijkheid. Door te voldoen aan de prestatienormen, zal dit uiteindelijk zeker van invloed zijn op de ranking van je site.

Meer lezen over het sneller maken van je website: https://www.henselhosting.nl/blog/wordpress-website-veel-sneller-maken-5-stappen/

Published
Categorized as Blog

By Rutger

Rutger is mede-oprichter van Hensel Hosting.